ilkcoskun@hotmail.com

29 Nisan 2020 Çarşamba

‘ Rüzgârlar Elem Söyler’ Hakkında - Kültür Çağlayanı, Sayı 62


‘ Rüzgârlar Elem Söyler’ Ahmet Sadi Okatan Şiir Kitabı Hakkında

Hata yapmak cehalet
Hatayı düzeltmek marifet
Hatayı anlamak belagat
Hatayı söylemek cesaret
Hatayı affetmek asalet
Hatadan dönmek fazilettir.

Şair Ahmet Sadi Okatan Bey’in ‘Rüzgârlar Elem Söyler’ şiir kitabının başlangıcında yer alan güzel, anlamlı ve nasihat içerikli sözle yazıma başlamak istiyorum izninizle.

‘Rüzgârlar Elem Söyler’ şiir kitabı Nisan 2017’de okurla buluştu. Yaklaşık 250 sayfa hacmindeki kitapta geçmişe dair daha çok anılarında kalan fotoğraflara yer verilmiş. Konularına göre şiirler beş bölüme ayrılmış. Sivas, vatan, toplumsal, yergi ve güzellemeleri ana başlıklar olarak sayabiliriz. Kimi şiirler okurun boğazını düğümler cinsinde. Kimi şiirlerinde ise şair (Sivas ağzıyla söylemek gerekirse) öğkelenmiştir. Yazar Fatma Pekşen Hanımefendinin takdim yazısındaki ifadelerinde Şair Ahmet Sadi Okatan’ın ilk şiirini 1944 yılında, ilkokul ikinci sınıftayken köpeğinin ölümü üzerine yazdığı ve bu şekilde şiire başladığı ifade edilmiştir. Günümüze kadar gelen süreçte çeşitli tarihlerde yazılmış 100’ün üzerinde şiiri bu kitapta yer bulmuş. Şairimiz şiirlerini daha çok manzum hikâye tadında kaleme aldığı görülmektedir. Şiirlerinin birçoğu hece ölçülüdür. Şiirlerinde yöresel kelimeler, deyimler çokça yer almaktadır.

Sivas’ta yayın hayatını sürdüren Hayat Ağacı dergisinin kimi sayılarında Sivas’ın mazisine yönelik anlatımları yer bulmuştur. Anadolu insanının yaşadığı zorluklar, vatanımız ve dinimiz uğruna tarih boyu verdiğimiz şehitlerimiz ‘Şehidin Mezarında’ şiirinde geçen ‘Rüzgârlar Elem Söyler’ mısrasıyla şiir kitabına da isim olmuştur. ‘Rüzgarlar Elem Söyler’ güftesi Mesut Kaçaralp’in yazdığı, Şerif İçli’nin bestelediği ‘ Gittin, bu gidiş bence ölümden de beterdi’ adlı şarkıda geçen ‘Rüzgarlar elem şarkısı söyler de geçerdi’ sözlerinden esinlenildiği belirtilmektedir.

Şair Ahmet Sadi Okatan Bey, 1935 yılı Sivas Merkez Çelebiler Köyü mezrası doğumlu. Okatan, Sivas Erkek Sanat Okulu Ziraat Alet ve Makineleri Bölümünden mezun. Geçimini çiftçilik ile sağlamaktadır. Sivas yakınlarında Kızılırmak kenarında yer olan tarım arazisini korumak için erozyonla mücadele ve ağaç dikimini, ömrünün geneline yaymıştır. Kendi ifadesiyle karşılaştığı sıkıntılar üzerine tapu kadastro ve hukuk üzerine bilgi birikimini yaşayarak edinmiştir.

Okatan ailesi şairi, yazarı, müzisyeni, ressamı, sporcusu ve akademisyenleri ile Sivas’ın köklü ailelerindendir. Sivas aşığı merhum Kadir Üredi Bey ile ilkokul sınıf arkadaşıdır. Kadir Üredi Bey gibi Sivas sevdalısıdır şairimiz.

Okatan, şiirlerinde geçmişi yâd eder. Özlem ve mücadele ruhunu taşır. Şair mücadeleci kişiliğinin yanında hoş sohbet ve ‘sözü dinlenir kişi’ vasfındadır. Önsöz kısmında şairimiz hayat felsefesini şu şekilde tanımlar. ‘Hazmedemediğim yüzlerce olayın karşısında, ben de kendimi güçsüzler ordusunun bir ferdi olmamak için hayatta güçlü ve adil olmaya çabaladım’

Müstahsil, tufeyli, cehlin bendi, bâsır, nakes, mesrur, saya, şuh bakışlı, keşikçi, döklüntü, yüzü azar, mahmuz, çayan, abrul, sınıkçı, ey’etsin, bayram beyi, devşek, tığ-ı teber gibi az kullanılan onlarca kelimeye, söz kalıbına şiirlerinde yer vermiş. Bu kelimelerin anlamlarını sayfa ve şiir sonlarında okurla paylaşmıştır.

Şiirlerini, Babası Ahmet Atıf Okatan, annesi Sıdıka Hanım, eşi Güler Hanım, Başbakanlarımızdan Tansu Çiller, Gazeteci Rauf Tamer, Sivas Çimento fabrikasında Montaj Mühendisliği yapan Alman Just, çocukları ve kardeşleri başta olmak üzere birçok isme ithaf etmiştir.

Şehidin Mezarında//
Tokat’ın yollarında/ Çanakkale içinde/ Anaların dilinde/ Rüzgârlar elem söyler.

Dumlupınar Sakarya/ Tunceli’nde Sivas’ta/ Malatya’da Silvan’da/ Rüzgârlar elem söyler.

Silopi’de Cizre’de/ Çukurca’da Erbil’de/ Uludere Dargeçit’te/ Rüzgârlar elem söyler.

Daha gençlik çağında/ Tahir Hoca dağında/ Şehidin mezarında/ Rüzgârlar elem söyler.

Hayat boyu çok ve planlı çalışmayı şiar edinen şair ‘Bir ekerim on biçerim inşallah’ felsefesiyle tevekkülü, umudu ve emeği düstur edinip yeni nesiller için başarılı bir portre çizer.

İlkay Coşkun
Kültür Çağlayanı Dergisi
Sayı 62, Mayıs Haziran 2020

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder