ABDULKADİR AKDEMİR´İN TAŞRANIN SAZENDESİ ADLI İLK ŞİİR
KİTABI ÜZERİNE NOTLAR - İLKAY COŞKUN
Taşranın
Sazendesi, 1
Şair Abdulkadir Akdemir’in ilk şiir kitabı. ‘Savaş Provaları’ ve ‘İntihar
Şüphesi’ başlığıyla iki bölüm halinde sunulan kitap toplamda 22 şiirden
oluşturulmuştur.
Şair,
toplumsal duyarlılığı olan şiirleri öncelemiştir ; ‘Bombalar düşüyor yanı başımıza,
yani başımıza dinle’ 2 mısraları
ile güncelliği korunan Ortadoğu gerçeği yansıtılmıştır satırlara.
Tanrı bizimle deyip de saldıranlar var
maalesef. Aslında herkesin saldırmak için bir gerekçesi bir bahanesi var.
Kimisi özgürlük adına yapılıyor, kimisi vatan millet adına. Kimisi ise bilindiği üzere güç adına.
‘Banliyölerde
hala ölmeyen bir ses var’ 3 mısralarıyla muzdarip
sinelerdeki yüreklerin gücünü imliyor şairimiz. Kimileri çocukken başlıyor
kavgalara, ‘ zeytin dallarıyla savaşa tutuşur çocuklar’ 4 tespitiyle karmaşa
resmediliyor. Barış, adalet konularında en fazla kitap neşreden Amerika’nın dünyadaki
karmaşalarda baş aktör olması manidar olmasa gerek.
Mücadelenin en son mertebesi susmak, sessiz
kalmak, buğuz etmek yanlışlıklara, savaşlara, acılara ve zulümlere. ‘kime açsam sırrımı, aynı ses derin ve sivri
o sükût’ 5 satırlarında
Arbade şiirinin dinginliği yansıyor
bizlere. Ahmet Erhan’ın; “Bin acı birikse ancak bir şiir doğurur.” ifadesinde
olduğu gibi, şairin şiirlerinde acılar ve zulümler mısra mısra imlenmiş
yaşanılan yaşatılan gerçeklerde.
Yağmur
imgesi, kitabın geneline hakim gözükmektedir. Bereketi imleyen yağmurun
çokanlamlılığı birçok şiirin mısrasında anlam derinliği taşımaktadır. Rüzgâr ve
kuş betimlemeleri de özgürlük hareketini simgeleyen destekleyici yan unsurlar
olarak yerini almış gözükmektedir.
Takometre,
salvo, ajans, menteşe, jilet, paradoks, jargon, sms, ruj, spazm, jenerik gibi
sözcükler, mısralarda diğer bilindik kelimelerle entegre edilip okurlara
sunulmuştur.
Hüzünlerin
ve acıların yoğunlukta mısralara sirayet ettiği gözlenmektedir. ’44
gülümsemenin bir gecede eksildiği yerden’ 6
satırlarıyla şairimiz Mardin’deki kanlı acıyı hatırlatıyor bizlere. ‘köz
hıncahınç’ betimlemesiyle de cehaletin
çerçevesini çiziyor adeta.
Berceste
gördüğüm diğer mısraları kendimce sıralarsam;
‘Yağlanmayınca, menteşeleri gıcırdar bu adamların/ ajanslara cızırtılı
ve boğuk bir ses düşer’ 7
‘Bu cinneti soldan giderken buldum, solgundu’ 8
‘Dişimin kovuklarına sığınan
ağrı’ 9
‘Hüzün, evrendeki en kalın duvardan da kalınmış’ 10
‘Sen kalbime inen en demir sözsün’
11
‘Gitmişsen bitmişsindir gerisi üzgünümler’ 12
‘Kaybettiğimiz kanları çok aradık’
13
‘Dilsizlerin sözünü kesip dudaklarımızı yamasak en iyisi’ 14
‘Ünlü düşmesi sert olur rötarlı da olsa’ 15
‘Canımızı kasteden kuşlara dönelim sırtımızı’ 16
‘Ölüm ipek elbisesini sürmüş tenimize’
17
Şairimizin
şiirlerinde apaçık hissedilen bir dinginlik ve şiirsel derinlik mevcuttur. Çağlayan
sonrası durulma misali; gürültüden sonra
sükût misali; acıyla hüzünle imlenen mısralarla, dikkati bu yöne çekme çabasının
güdüldüğü gözlenmektedir. Gerek şiir kitabı ismi, gerek kitap kapağındaki
resmin manidar olduğunu da söylemeden geçemeyeceğim.
Genç
şair Abdulkadir Akdemir Bey’i toplumsal içerikli, duyarlı şiirlerinden dolayı kutlar, başarılar dilerim.
1
AKDEMİR Abdulkadir, Taşranın Sazendesi, Değirmen Yayınları, 2012,
Sakarya
2 ARBADE
Savaş Provaları 1- Tanrı Bizimle, S. 9
3 ARBADE
Savaş Provaları 1- Tanrı Bizimle, S. 10
4 ARBADE
Savaş Provaları 2, S. 15
5 ARBADE Savaş Provaları 2, S. 15
6 12.
Saat ve Sonrası / Kumdan Köle, S. 33
7 Son Salvo S. 28
8 Kısa
Metrajlı Sıkıcı Bir Film Gibiydi Dünya, S. 46
9 Kısa Metrajlı Sıkıcı Bir Film Gibiydi Dünya,
S. 46
10 İntihar
Şüphesi, S. 51
11 İntihar Şüphesi, S. 52
12 İntihar Şüphesi, S. 55
13 Derin Dondurur Ölüm, S. 57
14 Nale
( İnleyiş ) , S. 60
15 Nale
( İnleyiş ) , S. 61
16 Kalk
Gidelim, S. 83
17 Kalk
Gidelim, S. 85
İlkay Coşkun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder