23 Mayıs 2024 Perşembe

Kategorik Tasnifler ve Otoriter Tasfiyeler

Kategorik Tasnifler ve Otoriter Tasfiyeler

* Şiir bütün diğer kategorik tasniflere ve otoriter tasfiyelere rağmen kendi alternatif gayri resmi tarihini yazar. Resmi tarih şairleri ise isimlerinin test sorularında geçmesinden mest olurlar. Onlar kanonik kalıcılıklarından o kadar emindirler ki resmi tarihi sorgulamak akıllarının ucundan bile geçmez. Yedi Meşalecilerle ikinci yeni arasında bir yerde resmi hizmete mahsusturlar! (Volkan Hacıoğlu)

* Edebiyat ve özellikle şiir söz konusu olduğunda alternatif "kanon" fikrinin oluşmasında otoriter tarafından dayatılan resmi tarihten ziyade anı, anekdot, değini vs. Farklı mecralarda ifadesini bulan eserlerle inşa edilen gayri resmi tarihin etkisi daha fazladır. (Volkan Hacıoğlu)

* Şair yazar edebiyatçı veya herhangi bir sanat erbabı, serpildiği edebiyat muhitinin imkânlarını, ününü şanını, mütevazılığı kaybederek pervasızca kullanmaya başlamışsa, “futbolda sadece birinci lig olsun, diğerlerine gerek yok” denmesi gibi bir mantıksızlığı taşıyordur. Bu erbap; tavrını da estetikasını da yetirmiş demektir. Kant’a göre estetik olmanın ayırt edici özelliği “çıkarsız” olmasıdır. Bu durumu ‘sanatçı kaprisliyi’ gibi tanımlamayla yumuşatmamak gerekir. Nazım Hikmet, Cemal Süreya, Necip Fazıl, Sezai Karakoç gibi kimi isimlerin arkasına kendi arkadaşının ismini veya kendi ismini siyah puntolarla ulama alicengizliğine ise ne demeli. Velhasıl, bu çerçevede oluşturulan veya oluşturulmaya çalışılan bütün tekeller; tabiatta avlanan aslanın, kendi sidiğiyle kendine bir avlak alanı oluşturma benzeri bir çabadır sadece. (İlkay Coşkun - 23.05.2024)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder