‘Dünya Döngüsü’ Şair Yazar Ahmet Doğru’nun ‘Ay Adası’ kitabından sonraki ikinci şiir kitabı. Güneysu Yayınları
aracılığıyla okurla buluşmuş. ‘Ak Döngü’
– ‘Alaşın Döngü’ – ‘Sarışın Döngü’ - ‘Karaşın Döngü’ - ‘Kara Döngü’ bölümlerinden
oluşan kitap otuzbeş şiiri ihtiva etmekte. Beş bölüm döngüsü, şiir kitabına
isim olan ‘Dünya Döngüsü’ üst
başlığında bir araya getirilmiş.
Gerek döngülerin ihtivası gerekse de döngü geçişleri kitapta anlamlı
bir bütünlük sağlamış. ‘Ak Döngü’ ile
umudu, başlangıcı, gülü, tazeliği imlemiş şair. ‘Dünya Döngüsü’nde sesli anlatımın yanınla dinginliği de taşıyor
şair. Geniş bir yelpazede imgelerle ve kelimelerle raks eder gibi dilin güzelliklerini
özgürce kullanıyor. İmajlara, söz sanatlarına, çok anlamlılığa, şaşırtmacalara
bolca yer veriyor. ‘Söz eğiren dudaklarım
küsüyor bana’ mısrasında olduğu gibi. Başka bir şiirinde ‘Yalanın kandırma kuvveti’ dediği gibi.
Şairin
karşı duruşları, zıtlıkları hep vardır, hep olagelmiştir, olmalıdır da. Bir
şiirinde horozların ötmediğini, melodik nağmelerle insanları ve diğer canlıları
uyandırmasından daha çok esneme halini yaşadıklarını, bu sesin esneme hareketi
olduğunu iddia ediyor. Birçok şeyin para üzerinde döndüğü dünyamızda gören
gözler için, duyan kulaklar için, hissedenler için ne çok hikmetlerin, mucizelerinin
olduğunu hatırlatıyor. Hayatın tozpembeliğinden ziyade daha çok acıtan, acıyan
yanlarına dikkat çekiyor. Mekânsal, zamansal ve döngüsel devinimlerle iz
sürüyor. ‘Bak gece ben büyümüyorum/
içimdeki acı büyüyor’ mısrasında olduğu gibi.
Renkler, coğrafya,
deprem, ölüm, aşk, dünya telaşı, hayat gibi birçok olguyu işliyor
şiirlerinde. Birçok izm’lere (sosyalizm gibi), ist’lere (kapitalist gibi)
göndermeler yapıp eleştirilerini dokunduruyor. Ölüm gerçeği de şiirlerinde yer alıyor.
‘Kapının eşiğine uzanır ölüm’
mısrasında olduğu gibi.
Başka
bir bölümde dünyanın sarı yanına dikkati çekiyor. Acıyan, acıtılan yanlara ses
oluyor. ‘Boyanmış sarı’ ‘sarı libaslar’
‘alıç sarısı’ ‘sararmış başaklar’ ‘sapsarı evler’ ‘sarılık’ ‘sarı bakış’ ‘sarı
tutan nabız’ ‘yazın yanında sarı olmak’ ‘sararan söz’ gibi hayatın
içerisinde olan gerçekliklere göndermeler yapıp bir nevi tahlillerde bulunuyor.
İtirazlarını sıralıyor. Sarı imgesiyle hayatın içerisinde yer alan hüzünlere,
yaralara, acılara ses oluyor. Kitap kapağındaki resim ve renk seçimi de bu
bağlamda içerik yönüyle uyum sağlamış. Başka bir taraftan sarı; bir renktir,
sarı güneştir, sarı sıcaktır, sarı kızaran tarlalardır, sarı bozkırdır, sarı
hayatın, yaşamın gerçeklerini betimlemesidir.
Bütün
varından sıyrılıp bir kuş gibi özgür olmanın tılsımlarını ‘yakarış’ şiirinde şöyle serimliyor. ‘Ey beni yaratanım dışımdaki beni öldür’/… ‘Ey beni yaratanım gözümdeki
beni öldür’ mısralarında olduğu gibi.
İmgeleri
yormadan naif bir titizlikle ve özenle işler mısralarını şair. Sade bir anlatımla
derinlikli düşündürüyor. ‘Sanır en güzel
ağlayan kendi/ kanar birkaç bin damla’ mısrasında olduğu gibi.
Altını
çizdiğim imajları, cümle ve kelime gruplarını paylaşacak olursam. ‘ Sesler dolandı sese’ ‘ölüm uyuyor
gözlerimde’ ‘korkunçlaşır beton blok’ ‘ürkünçleşir serseri binalar’ ‘bütün gam
u gussa’ ‘öter tüfenkleriyle gece’ ‘partutuş’ ‘bakış umma alıcı gözden’
‘yekiniş’ ‘göl ‘g’si düşmek’ ‘çağın en şişman çocuğu kapitalist’ ‘’Frigya
kaçkını gece’ ‘uzak asfaltlar annesi’ ‘su çekimi’ ‘gülüşleri kanatmak’
‘omuzlarda ağır yaşam sancısı’ ‘havuzun, suyu evcilleştirmesi’ ‘gönlün
gönenmesi’ ‘söz uçurumu’ gibi
örnekleri sıralayabilirim.
Şair
Yazar Ahmet Doğru Bey’in en çok sevdiğim ‘Alaşın’
şiirinin son bölümü ile yazımı noktalamak istiyorum. Kalemdaşım Ahmet Bey’e
özellikle yazarlık şairlik hayatında başarılar diliyorum. İyi okumalar.
…‘Ant içerim, Türk’üm, Ahmet Doğru’yum/
hem iyilik duacısı/ hem güzel düş avcısı/ farzı misal hayal kurarım bazı anlar/
ne bulursam katarım içine/ köşkler saraylar altınlar zümrütler falan filan/
yani ayak altı ederim Kafdağı’nı/ sonradan aklıma gelir ya, hoş/ takke hariç
hiçbir şeyi takmam kafaya/ bu yüzden çabuk unuturum her şeyi/ seni unuturum onu
unuturum/ tuttuğum dileği unuturum/ bunu saymazsak tabi!
İlkay Coşkun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder